MEDAN -- Menindaklanjuti Perintah Kawalan Pergerakan (Movement Control Order) dari Kerajaan Malaysia tertanggal 18 Maret 2020, Konsulat Jenderal Malaysia di Medan, Sumatera Utara, En. Aiyub Omar bekerjasama dengan Malaysia Airlines Medan dan Persatuan Pelajar Malaysia di Indonesia  (PKPMI) Cabang Medan melaksanakan pemulangan warga Malaysia yang ingin kembali ke negaranya pasca merebaknya virus Covid-19, 

Hari ini, Selasa (28/4/2020), sebanyak 125 orang warga Malaysia di Kepulauan Sumatera dihantar pulang ke negaranya dengan menggunakan pesawat Malaysia Airlines MH7261 pada pukul 15.45 WIB dan diperkirakan tiba pada pukul 17.50 petang waktu Malaysia.

Dari 125 warga Malaysia yang dipulangkan tersebut, sebanyak 35 orang adalah pelajar Malaysia, 3 orang adalah Ekspatriat, 54 orang adalah pelancong dan 22 orang lainnya adalah Warga Negara Asing (WNA) yang memiliki keluarga di Kepulauan Sumatera. 

En. Aiyub mengucapkan terima kasih kepada Malaysia Airlines dan staff Konsulat Jeneral Malaysia Medan yang telah berusaha keras untuk menghantar pulang warga Malaysia yang ingin kembali ke Malaysia setelah pemerintah Malaysia mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan (Movement Control Order)  pada tanggal 16 Maret 2020.

Ini adalah kali ke-4 Konsulat Malaysia memulangkan rakyat Malaysia, secara keseluruhan sekitar 500an rakyat Malaysia yang ada di Pulau Sumatera sudah berhasil kembali ke Malaysia dengan penerbangan Malaysia Airlines. Ia juga berpesan kepada rakyat Malaysia yang akan kembali, agar senantiasa patuh kepada peraturan kerajaan dengan melakukan karantina selama 2 minggu, dan terus menjaga jarak sosial, memakai masker, membasuh tangan dengan sabun, sehingga senantiasa sehat selalu. 

Konsul Jeneral Malaysia pada saat menyampaikan ini didampingi oleh Konsul Imigresen, Polis Diraja Malaysia, Konsul Pelancongan Malaysia, Tentara Udara Diraja Malaysia, dan Tentara Laut Diraja Malaysia. 

Mereka berharap wabah covid-19 ini akan segera berakhir, untuk memulihkan kembali dunia usaha dan hubungan dua hala antara Malaysia – Indonesia.

(rel/ede)
 
Top